pretlak

Pracovné ponukyFreelanceriFirmyCenníkMagazínNOVÉ

Go back Späť
Rozhovory

Account Manager ako dôležitá súčiastka každej agentúry ~ Maru Mitlíková z TRIAD Advertising

Tomáš Nagy, 5.2.2021

zdroj: Dorota Holubová

Account Manager je kľúčovou pozíciou v každej reklamnej agentúre. Kto by o nej lepšie rozprávať ako bývalá „accountka“ a dnes už Managing Directorka agentúry roka 2018 a 2019  – TRIAD Advertising. Na pokec sme si pozvali Maru Mitlíkovú. Poďme na to!


Ahoj 👋 Maru, pamätáš si ešte na svoje začiatky ako account managerky, čo bolo tvojou úlohou a aký bol tvoj prvý klient, s ktorým si pracovala?

Ja som v TRIAD-e mala super začiatok na naučenie sa veľa vecí za krátky čas — pomáhala som totiž na diaľku Peťke Jankovičovej, riaditeľke českého TRIADu. Ona sa v Prahe stretávala s klientami a ja som jej ako account executive (junior) pomáhala manažovať projekty a dohliadať na prípravu kampaní, ktoré sa chystali odtiaľto zo Slovenska. Toto obdobie trvalo asi 2–3 mesiace — kým som sa naučila dosť na to, aby som mohla mať zodpovednosť za svojich klientov.

Z prvých klientov si najintenzívnejšie pamätám na AXA — redizajnovali sme kompletne celý web a to je vždy náročné, ak ide o bankovú inštitúciu, tak aj trojnásobne. Veľa som sa pri tom naučila nielen o weboch, UX, ale aj tom, že neustále povzbudzovanie a motivovanie tímu aj klienta je druhá najdôležitejšia vec na práci account managera.

Prvou najdôležitejšou je mať prehľad — vždy, všade, o všetkom, poriadne plánovať, plány dodržiavať a v rovnakom prehľade udržiavať aj klienta bez toho, aby stihol nadobudnúť pocit, že sa musí opýtať, aký je aktuálny stav.

Zmenila sa nejak úloha dnešného Account Managera v porovnaní s minulosťou? Sú dnes vyššie nároky na túto pozíciu?

Ale áno, už dnes nikto nepoprie, že integrovaná komunikácia a nerozdeľovanie sa na online a offline (či digitálne a nedigitálne) je to najzmysluplnejšie, čo ako značka môžete urobiť. A s tým súvisí aj to, že account manager ako konzultant pre klienta musí mať prehľad a byť zorientovaný.

Pri offline médiách to je jednoduchšie, zmeny sa tam dejú pomaličky, ak vôbec. Pri online médiách to je komplikované, lebo fungujú inak, menia sa rýchlo, pribúdajú a odbúdajú formáty aj overené princípy, ktoré fungujú. Dnes je niečo takto, zajtra je to inak.

Za kampaň Terapia šetrením pre VÚB si agentúra Triad odniesla z Euro Effie 2020 najvyššie ocenenie Grand Effie | Zdroj: Triad

Udržať prehľad je teda oveľa ťažšie ako kedysi. U nás to máme vyriešené prirodzene tak, že naše tímy sú integrované — nemáme oddelenie kreatívy a oddelenie accountu.

Máme tím Barmani a tím 29. Sú to vlastne dve mini agentúrky, kde spolu sedia a makajú na zadaniach copywriteri, grafici, arťáci, programátori, produkcia, account manageri, social media brand manageri, stratégovia. Vládne tam harmónia a čierny humor. Ideálne 🙂

Pre tých, čo nevedia, čo si môžeme predstaviť pod pojmom Account Manager a ich rôznou senioritou?

Skôr sa môžeme stretnúť s názvami pozícií od najzodpovednejšej po najmenej skúsenú: Account Director (zodpovedá za Account Managerov), Account Manager (zodpovedá za svojich klientov a projekty), Account Executive (zodpovedá za úlohy, ktoré mu dáva a kontroluje po ňom Account Manager).

Ak sa niekde používa pomenovanie senior/junior, reálne to je aj tak vždy o tom istom. Ide o rozličnú úroveň zodpovednosti a samostatnosti daného človeka.

V TRIADe si na pozície a striktnú hierarchiu nepotrpíme, ale niekedy sa tomu nedá vyhnúť. Trh aj klienti tie rozdiely chápu a podľa toho aj nastavujú očakávania.

Mnohí “marketéri”, ktorí sú teraz oporami v rôznych agentúrach, začínali práve na pozícii Account Managera? Sú vďaka tejto pozícii predpoklady na to, aby sa z neho stal povedzme Strategy Director či rovno Managing Director alebo je tvoj prípad skôr výnimkou?

Predpoklady dosť vychádzajú z individuálnej osobnosti — napríklad kreatívnejší account manager sa môže stať aj nádejným ideamakerom a copywriterom (true story).

Ale je pravda, že profil ľudí, ktorí sú dobrí Account Manageri a zároveň ich náplň práce sa nápadne ponáša na prácu stratéga či teamleadra, príp. riaditeľa firmy. Je to tak preto, že Account Manager so skúsenosťami, je pre klienta konzultantom, orientuje sa nielen v komunikácii, ale rozumie marketingu celkovo, vie si spojiť súvislosti a vidieť za roh accountskej práce.

Treba na to ovšem veľa študovania navyše, sledovanie rôznych case studies aj prieskumov, aby takýto človek naozaj ukázal, že má na to, aby robil stratéga (a o pár rokov neskôr Strategy Directora :)).

K Managing Directorovi je táto linka dosť priama, nie som určite žiadna výnimka a hlavne ten postup bol totálne prirodzený v zmysle, že najskôr som manažovala projekty, potom aj tím a potom dva tímy, teda celú firmu.

Akých 5 vlastností by mal mať podľa teba vysnený Account Manager, aby na 100% zapadol do vášho tímu?

Aby bol fakt dobrým Account Managerom, tak zvedavý, úprimný, pokorný, nadšený, zodpovedný a spoľahlivý — to si ide tak ruka v ruke. Ak by navyše chcel poľahky zapadnúť do TRIADu, tak by mal mať rád čierny humor, poriadnu prácu, kamošské vzťahy, lyžovanie alebo boardovanie a s mierou aj nejaký špiritus.

A keby si chcel urobiť očko u mňa, tak Bang a zlý hudobný vkus. To však nie je nevyhnutné. 😆

Agentúra TRIAD si za kampaň pre Absolut odniesla z EuroEffie striebro v kategórii Positive change – Brands For Good | Zdroj: Triad Advertising

Hovorí sa, že ak chce niekto pracovať pre agentúru a má na to predpoklady, na 99 % si nejaké to miesto v dnešnej dobe nájde. Vnímaš to aj ty tak, že je na trhu už trochu pretlak rôznych agentúr?

Jasné, najmä malé agentúrky vznikajú rýchlo a celkom veľa, dokonca rôzne špecializované, takže aj výber je dosť veľký. Ale skôr si myslím, že to funguje všeobecne v akejkoľvek brandži, že šikovný človek si dobré miesto nájde. Menej šikovný, resp. menej pracovitý si tiež miesto nájde, ale skôr vo väčšom tíme, vo veľkej firme, kde sa dá prirodzene ľahšie stratiť.

Posledná otázka — daj prosím nejaké tipy, akékoľvek, ako sa môže Account Manager vzdelávať a čo môže očakávať na pohovore u vás?

Na pohovore oceňujem najmä úprimnosť a otvorenosť, keď vidím, že ten kandidát to myslí naozaj vážne a od srdca a zároveň je aktívny a trochu a samouk.

A ako sa vzdelávať? Fúha, tých možností je strašne veľa, stačí mať internet. Mne napríklad dosť pomáhalo aj dnes pomáha, že si čítam blogy, ktoré ma zaujmú na Linkedine (super sú rôzne time managementové tipy, či blogy z iných agentúr, aj z českých, ako v čom aj zo svetových), keď som na Facebooku, tak tam sledujem naše triadovské interné skupiny, kde si sharujeme know how či už strategické, kreatívne, accountské,…

Čítam si tlačené Stratégie, obsahová hodnota sa cca posledný rok dosť zlepšila a tak je to taká príjemná hodinka s kávičkou, keď príde nové číslo.

Pozerám si všetky prezentácie pre klientov, ktoré v oboch Triadoch vznikajú a často mi to dá novú inšpiráciu. Zbožňujem TED videá, hlavne tie o komunikácii, psychológii, managemente, vedení ľudí,…

A keď nad tým tak uvažujem, tak fakt veľa som sa naučila od svojich klientov, od ľudí, s ktorými sa stretávam, jednáme spolu, niekedy na vážno, niekedy odľahčene, je zaujímavé počuť, čo riešia, ako to riešia a veľa z toho sa dá adaptovať alebo sa tým inšpirovať.

Je fakt motivujúce mať okolo seba šikovných ľudí — kolegov aj klientov. 🤩

TRIAD práve hiruje!

👉 Mid Grafik

👉 Junior Copywriter

Navrch stránky To top