pretlak

Pracovné ponukyFreelanceriFirmyCenníkMagazín

Rozhovory

Nehráme sa na prísnu hierarchiu a všetci si tykáme ~ Vincent Durbák zo Sygic

Anet Kissova, 3.12.2021

Sygic patrí medzi lídrov v digitálnych navigáciách a mení spôsob, akým ľudia cestujú. Aj vďaka prelomovým inováciám získal mnoho prvenstiev 🏆.

Bol prvou navigáciou na svete pre iPhone, prvou navigáciou na svete s integrovaným online parkovaním na určené miesta a je priekopníkom v hybridnej navigácii pre smart zariadenia. Sygic je rovnako dôkazom, že na Slovensku vieme robiť riešenia s celosvetovým dopadom. 

Zaujíma vás, ako vyzerá proces vytvárania nových produktov, akú funkciu má v tom celom UX či UI designer, alebo aké to je pracovať v jednom z najkrajších officov u nás? (A nie sú to len plané reči – priestory Sygic získali v roku 2017 niekoľko ocenení!)

Porozprávali sme sa s Vincentom Durbákom, ktorý v Sygicu pracuje ako Chief Design Officer.


V Sygicu pracuješ už vyše 8 rokov. Ako vnímaš svoju pracovnú cestu?

V Sygicu som začínal ako grafický designer na marketingu. Postupne som sa prepracoval na Art Directora, kde som mal na starosti externú agentúru. V súčasnosti  mám ako CDO na starosti primárne interných UX/UI designerov a všetko, čo sa týka designu, produktu a brandu celej firmy. 

Svoju pracovnú cestu vnímam ako cestu rastu s množstvom nových výziev, ktoré ma posúvajú ďalej. A to aj vďaka inšpiratívnym ľuďom, ktorí boli a sú stále okolo mňa.

Zdroj: Sygic

Do firmy si prišiel z korporátu IBM, ktorý si po 8 rokoch opustil. Spomenieš si ešte na prvý impulz, prečo si chcel pracovať pre Sygic?

IBM bol pre mňa “challenge”. Po Vysokej škole výtvarných umení začať pracovať práve v tomto korporáte bolo pomerne divné. 🙂 Mal som šťastie, že som sa dostal do US design teamu, ktorý mal na starosti primárne web a digitálne produkty. 

Postupom času, ako som rástol, som si stále viac uvedomoval, že potrebujem zmenu. Začal som sa cítiť príliš oklieštený procesmi. V Sygicu som videl príležitosť väčšej slobody v rámci kreatívy a lákal ma aj startupový mindset, do ktorého by som mohol pretaviť svoj talent a nadobudnuté skúsenosti.

Vo firme tvoríte vlastné globálne digitálne produkty s fokusom na samotnú navigačnú appku. Ako vyzerá tento proces v praxi?

Áno, navigácie sú pre nás stále primárny fokus, ktorému sa ako firma venujeme už roky. Trendy a nové okolnosti nás však posúvajú ďalej. V súčasnosti vyvíjame aj iné aplikácie, ktoré dopĺňajú naše portfólio. 🧩

Každý produkt má na starosti konkrétny team, ktorý ho tvorí od začiatku až po koniec. Proces pozostáva z nasledovných krokov: prieskum u užívateľov, pre ktorých produkt tvoríme – definícia persóny, produktová analýza  s technickou špecifikáciou, UX návrh s rozkreslením produktového flow do wireframov a testovanie, ktorým si overujeme správnosť nášho riešenia. 

Následne prebieha už samotné kreslenie UI, ktorým obaľujeme wireframes, následne prebehne opätovné testovanie hotového UI a jeho optimalizácia. Posledný krok je samotný development produktu, kde ako designeri robíme review.

Zdroj: Sygic

Koľko ľudí je potrebných v tíme? Máte junior a senior hráčov, alebo na appke makajú len vaši top ľudia?

Každá appka či produkt si vyžaduje core team s designermi, developermi a product  ownerom. Team pozostáva z minimálne 7 a viac ľudí, v závislosti od rozsahu a potrieb appky sa zväčšuje. Sme firma, ktorá vyvíja vlastné špecifické digitálne produkty, a tým pádom preferujeme seniorných ľudí so skúsenosťami. 

Zároveň si uvedomujeme, že v našich zemepisných šírkach je príliš málo možností dostať sa k práci na takýchto zaujímavých 🪐 globálnych produktoch. Preto, ak vidíme v juniornom človeku potenciál, odhodlanie, chuť na sebe pracovať, a zafunguje aj vzájomná chémia, dávame priestor aj mladým talentom, ktorí sa praxou stanú plnohodnotnou súčasťou tímu.

Viete nám priblížiť, ako sa dva prístupy UX a UI designu uplatňujú pri práci?

U nás UX a UI designeri pracujú ako dvojičky 👯‍♂️. Striktne rozdeľujeme túto pozíciu na dve osoby, nikdy to nie je jedna.

UX designer je skôr psychológ, nastavuje funkčnosť produktu, tvorí persóny, pre ktoré produkt tvoríme, realizuje research, pripravuje prototypy – jednoduché simulácie produktu, ktoré testuje cez usability testy. Jeho finálny výstup sú wireframes.

UI designer má na starosti vizuálnu stránku produktu s dôrazom na funkčnosť. Obaluje wireframes, kde definuje hierarchiu elementov, nastavuje farebnosť, správne kontrasty,  typografiu, kreslí ikony, piktogramy, ilustrácie, pracuje s fotkami, hrúbkou čiar, tieňmi a mnohými inými detailami. Jeho finálnym výstupom je celý vizuálny flow produktu, ktorý odovzdá do developmentu.

Zdroj: Sygic

Ako do procesu vstupuje užívateľ? Máte metódy, ktorými ľahšie a presnejšie zisťujete potreby či požiadavky konečného zákazníka?

Pochopenie uživateľa našich produktov a vytváranie riešení, ktoré napĺňajú ich potreby je našou prioritou. Kladieme dôraz na produkt a jeho použiteľnosť. Neodmysliteľnou súčasťou procesu je preto research, testovanie a overovanie si našich predpokladov pomocou rozhovorov. 

Rozhovory prebiehajú s persónami, pre ktoré konkrétny produkt tvoríme. Vytvárame usability testy, prieskumy, dotazníky alebo A/B testy. V neposlednom rade využívame širokú bázu beta testerov spolu s interným support teamom, ktorý zbiera feedback od používateľov.

Sygic je prvou navigáciou pre iPhone, druhou pre Android. Máme to chápať tak, že vašou priamou konkurenciou sú napríklad Google či Apple mapy? Ako to zohľadnujete pri vývoji produktov či appiek? 

Áno, je to tak. Google Maps, Waze a Apple Maps sú našou hlavnou B2C konkurenciou, a to z dôvodu, že sú zadarmo a každý ich má predinštalované v mobile. 

S týmto sa dá bojovať len ťažko. Snažíme sa prinášať rovnako kvalitné riešenia a prichádzať aj s inováciami, ktoré sú celosvetovo unikátne a zvyšujú bezpečnosť či komfort pri šoférovaní 🚗. 

Takými sú napríklad Head-up display, Sign recognition, Real View Navigation, Dashcam, Cockpit… Zároveň treba podotknúť, že sa fokusujeme nielen na B2C riešenia, ale aj B2B, čo našim produktom prináša väčšiu variabilitu.

Zdroj: Sygic

S akými softvérmi pracujete?

V rámci marketingu používame Adobe Creative Cloud, túto oblasť pre nás zastrešuje primárne naša externá agentúra. V rámci designovania produktu to bol doteraz niekoľko rokov Sketch vs. Zeplin. 

Našou ambíciou je však prejsť v budúcom roku 2022 komplet na Figmu, ktorá je v súčasnosti najlepšie riešenie pre UX/UI design. Všetky nové produkty a funkcionality sa už kreslia práve v nej.

Ak by som sa chcela uchádzať o miesto vo vašom tíme, no ovládam len Adobe balík, mám šancu sa do vašich softvérom zabehnúť?

Treba povedať, že interne v Sygicu máme len UX a UI produktových designerov. Na pohovoroch ma preto vždy zaskočí, keď sa dozviem, že uchádzač, ktorý sa k nám hlási napríklad na UI pozíciu, ovláda hlavne Photoshop/Illustrator/inDesign… 

To určite nie je na škodu, ale hovorí to o ňom, že s digitálnym produktom pravdepodobne nemá veľké skúsenosti a je skôr orientovaný na grafický design, prípadne malé projekty. V oblasti UI/UX a vo sfére digitálneho produktu sú to softvéry, ktoré nie sú vôbec postačujúce a sú skôr doplnkom pre UX/UI prácu. 

Šanca zabehnúť sa je vždy, je to skôr o chuti, drive a schopnosti čeliť výzvam . Veľké plus je, ak má uchádzač skúsenosť s Adobe XD. Je to určite správny krok dopredu ako začať. Ale Figma je TOP. 🙂

Zdroj: Sygic

V Bratislave máte krásne kancelárie, za ktoré dokonca Sygic získal tri ocenenia v súťaži Office roka 2017. Ako vnímate prácu v týchto priestoroch a celkovú firemnú kultúru?

Pracovať v priestoroch, ktoré sú zosobnením brandu a firemnej kultúry, je vždy príjemné. Naše priestory definujú to, akí sme – umožňujú nám naozaj makať, či už individuálne alebo v tíme, no tiež si dopriať oddych po dobre spravenej práci, spraviť super kávu, oddýchnuť si, pokecať s kolegami či užívať si západ ☀️ slnka na terase.

Je nám jasné, že firmy s podobnou kultúrou ako máme my dokážu uchádzačov tiež zaujať úžasnými priestormi. Uvedomujeme si tiež, že požiadavky kolegov a kolegýň sa v dnešnej dobe menia – je bežné, že na meetingu sa nestretne fyzicky celý team a niektorí sa pripájajú z domu. To vyžaduje oveľa lepšie technické riešenia meetingoviek, a aj viac menších meetingoviek, pretože takýchto prípadov máte denne niekoľko. 

Lockdown nám dáva príležitosť premýšľať aj nad tým, ako priestor efektívnejšie využiť. Pretože home office je jednak spôsob práce, v ktorom dokážeme fungovať naozaj produktívne, a tiež benefit, ktorý chceme zachovať aj vtedy, keď sa pandemická situácia dostane zas trošku pod kontrolu. 

A hoci v Sygicu zatiaľ vôbec neuvažujeme o možnosti prejsť do úplného remote módu, hovoríme o tom, ako office prispôsobiť tomu, že sa v ňom už málokedy v jeden deň stretne celá firma.

Zdroj: Sygic

Firma má aktuálne okolo 150 zamestnancov. Cítiť veľkosť naprieč štruktúrou?

150 ľudí znie možno ako veľa, ale napriek veľkosti, do ktorej sme narástli za tie roky, si stále udržiavame agilnosť start-upu. Umožňuje nám flexibilne reagovať na rôzne situácie. Naša firemná štruktúra je veľmi plochá, nehráme sa na prísnu hierarchiu. Je to práve naopak. Všetci si tykáme, každý sa môže ozvať a vyjadriť svoj názor. 

Aktuálne Sygic obsadzuje cez Pretlak niekoľko jobov. Prečo by sa mal uchádzač rozhodnúť práve pre vás? Skús nám dať svoj pohľad ako od budúceho kolegu. 🧐  

Doba, keď bol interný designer len doplnok či podpora produktu pre developerov je už dávna minulosť. Designeri z individualít vo firmách sa stále viac dostávajú do strategickejších rolí, tvoria väčšie kompaktné teamy, ktoré majú leadership na produkt, sú súčasťou firemnej kultúry a celkovej biznisovej stratégie.

Tieto trendy si Sygic plne uvedomuje a kladie na ne dôraz. Zároveň ponúka priestor pracovať na globálnych appkách, ktoré sa orientujú na celý svet a nielen na lokálny trh. Takýto priestor sa v našich zemepisných šírkach často nevidí. 

V súčasnosti máme 11 interných designerov, v prvom štvrťroku 2022 chceme svoje rady rozšíriť minimálne o ďalších 3 nových kolegov.

Zdroj: Sygic

Pretlak združuje aj veľkú komunitu ľudí z agentúrneho prostredia, čo je na prvý dojem trochu z iného súdka. Budú si s vami rozumieť? 

Agentúrny život je rýchly, projekt za projektom, o mesiac si nespomenieš, čo si riešil. Vyhradený čas na projekt často nezachádza do takej hĺbky, nie je na to jednoducho čas, prípadne budget. Designer nemá často dosah na development a finálny produkt, tvorí len určitú časť, ktorú má dodať, a po odovzdaní sa vrhne zas na niečo nové. 

U nás je to ale naopak, team je taká malá rodina, firma vo firme, ktorá dennodenne vzájomne spolupracuje a snaží sa neustále hľadať zlepšenia vo svojej appke a budovať spoločne úspešný digitálny produkt. 

Designer sa dokáže viac stotožniť so svojou prácou a vidí produkt v celej jeho šírke a súvislostiach, od designu cez development až po e-commerce. Zároveň má vždy priestor veci zlepšiť, opraviť a neustále posúvať. Je to nekončiaci proces. 🙂


👉 Pozrite si aktuálnu ponuku jobov od Sygic

👉 Pozrite si aktuálnu ponuku jobov z Marketingu

Navrch stránky To top