Pracovné ponukyFreelanceriFirmy
Sygic patrí medzi lídrov v digitálnych navigáciách a mení spôsob, akým ľudia cestujú. Aj vďaka prelomovým inováciám získal mnoho prvenstiev 🏆.
Bol prvou navigáciou na svete pre iPhone, prvou navigáciou na svete s integrovaným online parkovaním na určené miesta a je priekopníkom v hybridnej navigácii pre smart zariadenia. Sygic je rovnako dôkazom, že na Slovensku vieme robiť riešenia s celosvetovým dopadom.
Zaujíma vás, ako vyzerá proces vytvárania nových produktov, akú funkciu má v tom celom UX či UI designer, alebo aké to je pracovať v jednom z najkrajších officov u nás? (A nie sú to len plané reči – priestory Sygic získali v roku 2017 niekoľko ocenení!)
Porozprávali sme sa s Vincentom Durbákom, ktorý v Sygicu pracuje ako Chief Design Officer.
V Sygicu som začínal ako grafický designer na marketingu. Postupne som sa prepracoval na Art Directora, kde som mal na starosti externú agentúru. V súčasnosti mám ako CDO na starosti primárne interných UX/UI designerov a všetko, čo sa týka designu, produktu a brandu celej firmy.
Svoju pracovnú cestu vnímam ako cestu rastu s množstvom nových výziev, ktoré ma posúvajú ďalej. A to aj vďaka inšpiratívnym ľuďom, ktorí boli a sú stále okolo mňa.
IBM bol pre mňa “challenge”. Po Vysokej škole výtvarných umení začať pracovať práve v tomto korporáte bolo pomerne divné. 🙂 Mal som šťastie, že som sa dostal do US design teamu, ktorý mal na starosti primárne web a digitálne produkty.
Postupom času, ako som rástol, som si stále viac uvedomoval, že potrebujem zmenu. Začal som sa cítiť príliš oklieštený procesmi. V Sygicu som videl príležitosť väčšej slobody v rámci kreatívy a lákal ma aj startupový mindset, do ktorého by som mohol pretaviť svoj talent a nadobudnuté skúsenosti.
Áno, navigácie sú pre nás stále primárny fokus, ktorému sa ako firma venujeme už roky. Trendy a nové okolnosti nás však posúvajú ďalej. V súčasnosti vyvíjame aj iné aplikácie, ktoré dopĺňajú naše portfólio. 🧩
Každý produkt má na starosti konkrétny team, ktorý ho tvorí od začiatku až po koniec. Proces pozostáva z nasledovných krokov: prieskum u užívateľov, pre ktorých produkt tvoríme – definícia persóny, produktová analýza s technickou špecifikáciou, UX návrh s rozkreslením produktového flow do wireframov a testovanie, ktorým si overujeme správnosť nášho riešenia.
Následne prebieha už samotné kreslenie UI, ktorým obaľujeme wireframes, následne prebehne opätovné testovanie hotového UI a jeho optimalizácia. Posledný krok je samotný development produktu, kde ako designeri robíme review.
Každá appka či produkt si vyžaduje core team s designermi, developermi a product ownerom. Team pozostáva z minimálne 7 a viac ľudí, v závislosti od rozsahu a potrieb appky sa zväčšuje. Sme firma, ktorá vyvíja vlastné špecifické digitálne produkty, a tým pádom preferujeme seniorných ľudí so skúsenosťami.
Zároveň si uvedomujeme, že v našich zemepisných šírkach je príliš málo možností dostať sa k práci na takýchto zaujímavých 🪐 globálnych produktoch. Preto, ak vidíme v juniornom človeku potenciál, odhodlanie, chuť na sebe pracovať, a zafunguje aj vzájomná chémia, dávame priestor aj mladým talentom, ktorí sa praxou stanú plnohodnotnou súčasťou tímu.
U nás UX a UI designeri pracujú ako dvojičky 👯♂️. Striktne rozdeľujeme túto pozíciu na dve osoby, nikdy to nie je jedna.
UX designer je skôr psychológ, nastavuje funkčnosť produktu, tvorí persóny, pre ktoré produkt tvoríme, realizuje research, pripravuje prototypy – jednoduché simulácie produktu, ktoré testuje cez usability testy. Jeho finálny výstup sú wireframes.
UI designer má na starosti vizuálnu stránku produktu s dôrazom na funkčnosť. Obaluje wireframes, kde definuje hierarchiu elementov, nastavuje farebnosť, správne kontrasty, typografiu, kreslí ikony, piktogramy, ilustrácie, pracuje s fotkami, hrúbkou čiar, tieňmi a mnohými inými detailami. Jeho finálnym výstupom je celý vizuálny flow produktu, ktorý odovzdá do developmentu.
Pochopenie uživateľa našich produktov a vytváranie riešení, ktoré napĺňajú ich potreby je našou prioritou. Kladieme dôraz na produkt a jeho použiteľnosť. Neodmysliteľnou súčasťou procesu je preto research, testovanie a overovanie si našich predpokladov pomocou rozhovorov.
Rozhovory prebiehajú s persónami, pre ktoré konkrétny produkt tvoríme. Vytvárame usability testy, prieskumy, dotazníky alebo A/B testy. V neposlednom rade využívame širokú bázu beta testerov spolu s interným support teamom, ktorý zbiera feedback od používateľov.
Áno, je to tak. Google Maps, Waze a Apple Maps sú našou hlavnou B2C konkurenciou, a to z dôvodu, že sú zadarmo a každý ich má predinštalované v mobile.
S týmto sa dá bojovať len ťažko. Snažíme sa prinášať rovnako kvalitné riešenia a prichádzať aj s inováciami, ktoré sú celosvetovo unikátne a zvyšujú bezpečnosť či komfort pri šoférovaní 🚗.
Takými sú napríklad Head-up display, Sign recognition, Real View Navigation, Dashcam, Cockpit… Zároveň treba podotknúť, že sa fokusujeme nielen na B2C riešenia, ale aj B2B, čo našim produktom prináša väčšiu variabilitu.
V rámci marketingu používame Adobe Creative Cloud, túto oblasť pre nás zastrešuje primárne naša externá agentúra. V rámci designovania produktu to bol doteraz niekoľko rokov Sketch vs. Zeplin.
Našou ambíciou je však prejsť v budúcom roku 2022 komplet na Figmu, ktorá je v súčasnosti najlepšie riešenie pre UX/UI design. Všetky nové produkty a funkcionality sa už kreslia práve v nej.
Treba povedať, že interne v Sygicu máme len UX a UI produktových designerov. Na pohovoroch ma preto vždy zaskočí, keď sa dozviem, že uchádzač, ktorý sa k nám hlási napríklad na UI pozíciu, ovláda hlavne Photoshop/Illustrator/inDesign…
To určite nie je na škodu, ale hovorí to o ňom, že s digitálnym produktom pravdepodobne nemá veľké skúsenosti a je skôr orientovaný na grafický design, prípadne malé projekty. V oblasti UI/UX a vo sfére digitálneho produktu sú to softvéry, ktoré nie sú vôbec postačujúce a sú skôr doplnkom pre UX/UI prácu.
Šanca zabehnúť sa je vždy, je to skôr o chuti, drive a schopnosti čeliť výzvam . Veľké plus je, ak má uchádzač skúsenosť s Adobe XD. Je to určite správny krok dopredu ako začať. Ale Figma je TOP. 🙂
Pracovať v priestoroch, ktoré sú zosobnením brandu a firemnej kultúry, je vždy príjemné. Naše priestory definujú to, akí sme – umožňujú nám naozaj makať, či už individuálne alebo v tíme, no tiež si dopriať oddych po dobre spravenej práci, spraviť super kávu, oddýchnuť si, pokecať s kolegami či užívať si západ ☀️ slnka na terase.
Je nám jasné, že firmy s podobnou kultúrou ako máme my dokážu uchádzačov tiež zaujať úžasnými priestormi. Uvedomujeme si tiež, že požiadavky kolegov a kolegýň sa v dnešnej dobe menia – je bežné, že na meetingu sa nestretne fyzicky celý team a niektorí sa pripájajú z domu. To vyžaduje oveľa lepšie technické riešenia meetingoviek, a aj viac menších meetingoviek, pretože takýchto prípadov máte denne niekoľko.
Lockdown nám dáva príležitosť premýšľať aj nad tým, ako priestor efektívnejšie využiť. Pretože home office je jednak spôsob práce, v ktorom dokážeme fungovať naozaj produktívne, a tiež benefit, ktorý chceme zachovať aj vtedy, keď sa pandemická situácia dostane zas trošku pod kontrolu.
A hoci v Sygicu zatiaľ vôbec neuvažujeme o možnosti prejsť do úplného remote módu, hovoríme o tom, ako office prispôsobiť tomu, že sa v ňom už málokedy v jeden deň stretne celá firma.
150 ľudí znie možno ako veľa, ale napriek veľkosti, do ktorej sme narástli za tie roky, si stále udržiavame agilnosť start-upu. Umožňuje nám flexibilne reagovať na rôzne situácie. Naša firemná štruktúra je veľmi plochá, nehráme sa na prísnu hierarchiu. Je to práve naopak. Všetci si tykáme, každý sa môže ozvať a vyjadriť svoj názor.
Doba, keď bol interný designer len doplnok či podpora produktu pre developerov je už dávna minulosť. Designeri z individualít vo firmách sa stále viac dostávajú do strategickejších rolí, tvoria väčšie kompaktné teamy, ktoré majú leadership na produkt, sú súčasťou firemnej kultúry a celkovej biznisovej stratégie.
Tieto trendy si Sygic plne uvedomuje a kladie na ne dôraz. Zároveň ponúka priestor pracovať na globálnych appkách, ktoré sa orientujú na celý svet a nielen na lokálny trh. Takýto priestor sa v našich zemepisných šírkach často nevidí.
V súčasnosti máme 11 interných designerov, v prvom štvrťroku 2022 chceme svoje rady rozšíriť minimálne o ďalších 3 nových kolegov.
Agentúrny život je rýchly, projekt za projektom, o mesiac si nespomenieš, čo si riešil. Vyhradený čas na projekt často nezachádza do takej hĺbky, nie je na to jednoducho čas, prípadne budget. Designer nemá často dosah na development a finálny produkt, tvorí len určitú časť, ktorú má dodať, a po odovzdaní sa vrhne zas na niečo nové.
U nás je to ale naopak, team je taká malá rodina, firma vo firme, ktorá dennodenne vzájomne spolupracuje a snaží sa neustále hľadať zlepšenia vo svojej appke a budovať spoločne úspešný digitálny produkt.
Designer sa dokáže viac stotožniť so svojou prácou a vidí produkt v celej jeho šírke a súvislostiach, od designu cez development až po e-commerce. Zároveň má vždy priestor veci zlepšiť, opraviť a neustále posúvať. Je to nekončiaci proces. 🙂
Podobné články