Pracovné ponukyFreelanceriFirmy
Dnes sme si na virtuálny pokec pozvali spoluzakladateľa a Creative Directora agentúry 🙌 Hype — Mareka Didáka. Marek nám prezradí nielen dôvod, prečo vhupol do sveta reklamy, ale aj niečo o jednej z pozícii, ktorú momentálne potrebujú obsadiť.
O reklamu som sa začal zaujímať asi v roku 2010. Vtedy som tomu ale nehovoril reklama. Proste som experimentoval so stránkami na Facebooku a zaujímalo ma, ako ľudia reagujú na rôzne typy príspevkov, na rôzne posolstvá. K takej tej “naozaj reklame” s uvedomovaním si, čo chcem dosiahnuť, som sa dostal až o nejaký rok neskôr.
Tak tá myšlienka sa mi v hlave rodila dlhšie. Už som nejakú dobu freelancoval, takže som mal pár stálych klientov. Do toho som ale začal pracovať s jedným nádejným startupom a stále sa mi ozývali noví a noví klienti, čo som absolútne nedával. Preto som si povedal, že je čas posunúť to na vyššiu úroveň.
Uvedomoval som si, že mi chýbajú skúsenosti z agentúry, a preto som sa obzeral po šikovných ľuďoch z tohto prostredia. No a asi to bol osud, lebo raz na pracovnom obede mi jeden známy hovorí, že jeho brat robí vo veľkej agentúre a chce sa osamostatniť. Tak som sa s ním spojil a v podstate naše prvé stretnutie bolo o tom, že ideme založiť agentúru.
My robíme niečo ako kreatívny digitál, teda kombináciu kreatívy a výkonu. Ale tým, že v poslednej dobe dosť programujeme, stále viac sa približujeme k digitálnemu full-servicu.
Výnimoční sme v predovšetkým v sledovaní a adaptácii nových trendov. Prakticky neustále mapujeme novinky zo sveta digitálu, ktoré aplikujeme do obsahu či kampaní klientov.
Samozrejme, to je krása voľného trhu. Navyše, vstup do tohto odvetvia je relatívne jednoduchý, nepotrebuješ mať miliónový kapitál. Tak či onak, trh sa prečistí sám. Ak to nebudeš robiť poriadne, neprežiješ.
Výsledky. Nie je to len o tom, že wow, buzz, hype a podobne. Kvalitná kampaň vie, čo chce dosiahnuť a dosahuje to za pomoci mnohých nástrojov. Kreatíva je, samozrejme, jedna z najdôležitejších zložiek reklamy, ale iba ak je funkčná. Kreatíva pre kreatívu nemá zmysel. No a tiež je dôležité, aby kampaň ladila s celou komunikáciou značky. Proste, nemôžeš sa tváriť, že si fresh&cool a spraviť kontroverznú kampaň, ak inak komunikuješ konzervatívne. Nikto ti to neuverí. Kampaň síce na chvíľu uspieť môže, ale z dlhodobého hľadiska je to pre značku kontraproduktívne.
Áno, hľadáme tak trochu “lifestyle account managera” (ten názov som vymyslel sám a som naňho patrične hrdý 😂). Skrátka, človeka, ktorý bude riešiť produkcie pre FMCG klientov, kampane na instagramoch, ale aj veľké kampane pre kľúčových klientov agentúry.
Preto je dôležité, aby mal estetické cítenie, záľubu v sociálnych sieťach, ale zároveň manažérske zručnosti. Okrem komunikácie s klientmi a behačkách po produkciách musí totiž dohliadať na kreatívny tím, aby bolo všetko dodané včas a navyše v top kvalite. Všeho všudy je to makačka, ale veľmi rôznorodá práca.
Za sebou má backup šikovného tímu, ktorý sa stará o to, aby nemusel riešiť prúsery, ale, naopak, sústredil sa na budovanie vzťahov a na to, aby boli klienti informovaní a aby cítili, že je o nich postarané.
Špekulovať, vymýšľať, robiť pro bono kampane kvôli portfólku, skúšať freelancovať, vzdelávať sa nad rámec povinností… možností je dnes skutočne veľa, ide len o to, kto sa vie ako odlíšiť. V podstate ako pri všetkom.
No a ak sa chcú dostať do agentúry, aby neposielali iba štruktúrované CV-čka, aké ich učili robiť v škole. Aj tak v nich nič nemajú, ak iba začínajú. Aby sa radšej zamysleli nad tým, čo môžu reálne ponúknuť firme, do ktorej sa chcú dostať. Je fajn, ak to vedia podložiť aj uskutočnenými projektmi.
A to sa nebavíme iba o projektoch pre platiacich klientov, ako píšem vyššie, s mnohými klientmi sa dá dohodnúť tak, že pre nich niečo pripravíš za referenciu (pro bono). Tak som začínal aj ja. A navyše, počíta sa aj, ak pošlú portfólko vecí, ktoré realizovali v škole. Skrátka, nech sa snažia odlíšiť od masy.
Podobné články