Pracovné ponukyFreelanceriFirmyCenník#Neriešime

Rozhovory

Už nie sme len kreatívcami. Musíme byť všetko ~ Adam Marčan z Mannschaft

Tomáš Nagy, 1.3.2021

Zdroj: Archív Adam Marčan

Adam Marčan – ex-Creative Director 👨‍🦰 v MUW Saatchi & Saatchi založil spolu s jeho kolegom Matúšom Kvasom novú reklamnú agentúru. Za rok pôsobenia sa dostali s ich Mannschaftom do TOP 7 reklamných agentúr na Slovensku. Ako sa im spolu #stalepracuje a ako vníma reklamnú brandžu sa dozvieš tu a teraz.


V reklamnej brandži nie si žiadny nováčik. Šesť rokov si pôsobil v jednej z najlepších slovenských agentúr MUW Saatchi & Saatchi, no rozhodol si sa vydať vlastnou cestou – založil si novú agentúru. Prečo?

MUW bola (aj je) skvelá agentúra, ktorá mi veľmi prirástla k srdcu. Prišli však časy, kedy som v rámci môjho kariérneho rastu narazil na akýsi strop, ktorý som už nevedel preraziť. Doteraz neviem, či bol ten strop tak pevný alebo ja tak slabý. Skrátka, začala mi chabnúť motivácia a prirodzene som sa začal pohrávať s myšlienkami, či je práve táto agentúra moja posledná zastávka. Potreboval som novú výzvu, novú iskru.

Takže vtedy prišiel nápad založiť si vlastnú agentúru?

K tomu nápadu nás pomkli viaceré okolnosti. Tou najzásadnejšou bola veľmi zaujímava ponuka od jedného developerského projektu. Chceli naviazať reklamnú spoluprácu vyslovene so mnou a Matúšom Kvasom. Nám sa ten projekt síce veľmi páčil, no z morálnych aj politických dôvodov by nebolo správne riešiť ho ako bokovku popri MUW. Tak skrsol nápad založiť si vlastnú agentúru. Bola to pre nás veľká príležitosť, ktorá sa už nemusela opakovať. Boli by sme blázni, ak by sme sa tejto šance nechopili.

Teraz s odstupom času, neľutuješ svoje rozhodnutie?

Neľutujem, ale musím sa priznať, že mi MUW stále chýba. Mohli by sme ísť zas na pivo do LeŠenku. 🙃

Zdroj: Archív Adam Marčan

Je to asi taká klasika, človek naberie skúsenosti vo veľkej reklamke a potom založí niečo vlastné a začne od začiatku. Síce v menšom, ale vo svojom. Aké pocituješ rozdiely medzi týmito dvoma svetmi?

Keď pracujete vo veľkej zabehnutej agentúre, nechýba vám nič. Keď si založíte vlastnú agentúru, chýba vám všetko. Account, stratég, détépak, účtovníčka, produkčný či recepčná – to všetko bol zrazu luxus, na ktorý sme museli na istý čas zabudnúť. S Matúšom sme mali len sami seba. A tam pramení ten hlavný rozdiel – už sme nemohli byť len kreatívci. Museli sme byť všetko.

Opticky to vyzerá, že už máte celkom bohaté klientské portfólio. Zvládate to stále vy dvaja alebo ste už do Mannschaftu naberali nových hráčov?

Aktuálne sme v Mannschafte štyria. Minulý rok sme prijali Art Directora a Copywritera, nakoľko sa nám už kopila denná agenda. Veľmi nás to s nimi baví. Dokonca aj v kancelárii je väčšia sranda. Teda, nechcem tým povedať, že iba s Matúšom to sranda nebola, ale… vedzte, že celo-agentúrny vianočný žúr vo dvojici, kde si Secret Santu rozdáte len medzi sebou, nie je to pravé orechové.

Musím povedať, že ste začali pekne zhurta. Veľké kampane a k tomu aj ocenenia. Čakali ste to?

Nečakali a o to viac nás to teší. Ocenenia sú pre nás dôležité, pretože sú naše jediné selfpormo. Asi nemáme bunky na promovanie sa cez tie super-inšpiratívne podcasty, vlogy, blogy či prednášky. Chceme, aby nás brandža vnímala hlavne cez našu prácu, ktorú sa snažíme robiť poctivo a najlepšie ako vieme. A práve ocenenia sú celkom dobrým medializátorom tohto prístupu. Len vďaka nim sme sa dostali do Top7 slovenských agentúr čo je pre nás tá najlepšia vizitka. Snáď si to niekto všimol.

Ako ste si vybudovali dôveru u tak veľkých klientov ako Šariš či ST. Nicolaus? Nebol to pre vás príliš veľký skok?

Nemáme žiaden špeciálny recept na budovanie klientskej dôvery. Jednoducho sa vždy snažíme čo najpresnejšie pochopiť ich zadanie a priniesť im naň čo najideálnejšie riešenie. Toto je alfa-omega každého dobrého vzťahu klient vs. agentúra. A keď tento proces viete opakovať pravidelnejšie, dôvera sa prirodzene dostaví aj sama.

Zdroj: Archív Adam Marčan

Ako ste vlastne získali takýchto veľkých klientov?

Normálne v tendroch.

Ako vyzerá váš kreatívny proces? Čo vaše kreatívne duo najviac inšpiruje?

Mňa pri brainstormingoch najviac inšpiruje Matúš a verím, že ja zas inšpirujem Matúša. Obaja sa vo voľnom čase snažíme nasávať čo najviac insightov, ktoré v práci už len zúžitkujeme. Myslím, že práve insighty sú tá najhodnotnejšia komodita v reklame a preto je dôležité ich v okolí vnímať, nech už je to čokoľvek.

Slovenský reklamný trh sa za poslednú dekádu poriadne zmenil. Ako ho vnímaš v globálnom merítku?

Na toto reálne existujú dve protichodné odpovede. Ak na globálny reklamný trh nazeráme cez optiku reklamných festivalov a súťaží, tak sme naozaj stále mierne pozadu. Ale cítiť, že sme trochu pridali do kroku. No treba vždy odlišovať reklamné festivaly a realitu. Skúste si niekedy napríklad v USA zapnúť televízor, vyčkajte si na reklamný break a sami uvidíte, že na tom vôbec nie sme tak zle. Ba naopak.

Kde sa ako agentúra vidíte o pár rokov? Aké kampane chcete robiť a aký segment/klient je pre vás ten vysnený?

Nech už o pár rokov budeme akýkoľvek a kdekoľvek, hlavne nech nás to stále baví ako dnes.

Vysnený klient? Pre mňa osobne nejaká poisťovňa, tento segment ma vždy bavil. Matúš by určite povedal nejaký ŠK Dolný Kubín.

Dajme si ešte nejakú inšpiráciu na záver. Najlepšie copy za posledné obdobie na Slovensku?

V poslednej dobe ma príjemne prekvapil voiceover v jednom z videí kampane Bratislava sa ráta. Super sa to počúva.


Vizuál? 

Dajme tomu – potraviny Yeme a ich posledná vianočná kampaň.

Zdroj: PEKNE & DOBRE

Najobľúbenejšia značka? 

Quinsboro, Deus Ex Machina, Pilsner Urquell.

Obľúbený človek z reklamnej brandže a agentúra?

Môj najobľúbenejši človek z brandže je Veronika Holáňová. Až tak, že som si ju zobral domov.

Agentúra? Vyberal by som si medzi MUW Saatchi & Saatchi, Wiktor Leo Burnett a Zaraguzou.

Adam si pre nás pripravil na záver aj jeho obľúbené pecky na Spotify v rámci nášho Pretlaku v ušiach. Štvrtú časť nájdeš 👉 tu.